Землеустрій

Податки зі спадщини: коли спадкоємцю доведеться сплатити 10% вартості майна

Отримання квартири, будинку, земельної ділянки чи іншого майна у спадщину не завжди є безподатковим. Розмір податкових зобов’язань залежить, зокрема, від ступеня споріднення між спадкодавцем і спадкоємцем.

Опубліковано
05 жовтня 2026

Якщо резидент України отримує спадщину від особи, яка не належить до членів сім’ї першого або другого ступеня споріднення, із вартості успадкованого майна необхідно сплатити податок на доходи фізичних осіб та військовий збір — загалом 10%.

Коли спадщина оподатковується за ставкою 10%

Йдеться про випадки, коли спадкоємець є резидентом України, але спадкодавець не належить до його родичів першого або другого ступеня споріднення.

До таких родичів можуть належати, зокрема:

  • дядько або тітка;
  • двоюрідні брати та сестри;
  • прадід або прабабуся;
  • вітчим або мачуха.

У такому випадку вартість успадкованого майна оподатковується за загальними правилами.

Які податки сплачує спадкоємець

Загальне податкове навантаження становить 10% від оціночної вартості спадкового майна:

  • 5% — податок на доходи фізичних осіб (ПДФО);
  • 5% — військовий збір.

Сплатити ці податки має безпосередньо спадкоємець, який отримує майно.

Наприклад, якщо оціночна вартість успадкованої квартири становить 1,8 млн грн, податкові зобов’язання складуть:

  • ПДФО — 90 000 грн;
  • військовий збір — 90 000 грн.

Загалом спадкоємцю необхідно буде сплатити 180 000 грн.

Коли можна сплатити податки

Передбачено два основні варіанти: сплатити податки під час нотаріального оформлення спадщини або задекларувати дохід самостійно після її отримання.

Якщо ПДФО та військовий збір сплачені до нотаріального оформлення спадкового майна, подавати окрему річну декларацію про цей дохід не потрібно. Інформацію про отриманий дохід і сплачені податки нотаріус передає до податкового органу.

Якщо податки не сплатили під час оформлення спадщини

Якщо необхідні платежі не були здійснені під час нотаріального оформлення, спадкоємець повинен самостійно задекларувати отриманий дохід.

Для цього необхідно:

  • подати декларацію про майновий стан і доходи до 1 травня року, наступного за звітним;
  • самостійно визначити суму податкових зобов’язань;
  • сплатити задекларовані податки до 1 серпня.

Декларацію можна подати особисто до відповідного податкового органу або в електронній формі через Електронний кабінет платника.

Що буде, якщо не задекларувати спадщину

Якщо спадкоємець зобов’язаний подати декларацію, але не зробить цього у встановлений строк, або несвоєчасно сплатить визначені податкові зобов’язання, можуть застосовуватися штрафні санкції та нараховуватися пеня.

Тому ще на етапі оформлення спадщини варто з’ясувати, до якого ступеня споріднення належать спадкодавець і спадкоємець та чи виникає обов’язок зі сплати податків.

Головне: для резидента України спадщина від родича, який не належить до першого або другого ступеня споріднення, може означати необхідність сплатити 10% від оціночної вартості майна — 5% ПДФО та 5% військового збору.

Приєднуйтеся зараз до нашого Телеграм-каналу!
Не пропустіть жодної новини! Отримуйте ексклюзивні оновлення та аналітику прямо у свій Телеграм.
Слідкуйте за нами, щоб завжди бути в курсі останніх подій!
Ми використовуємо файли cookie для покращення вашого досвіду користування нашим сайтом, аналізу трафіку та персоналізації контенту. Продовжуючи користуватися нашим сайтом, ви погоджуєтеся на використання файлів cookie. Щоб дізнатися більше, ознайомтеся з нашими: Політикою конфіденційності та Умовами використання